Páťák na veterině a změnil se mi pohled na veterinu?

neděle 1. září 2019

Popravdě tento článek píšu především z tradice, protože jsem takový souhrn psala po každém ročníku a mám tak pocit, že bych měla i teď. Nejsem si ale jistá, jestli je o čem. Prostě furt se chodí na cvičení, na přednášky, chodíte na kliniku a potom brečíte o zkouškovém. Nic novýho. V páťáku už prostě nějak víte, jak na tom jste. Už víte, jak se učit, jak se z toho nezbláznit, jste zvyklí na stres, spoustu povinností a mnohem větším strašákem nežli je samotná škola, je vaše veterinární budoucnoust. Aneb...co se mnou doprdele po té škole bude? 

Takže místo toho, abych se dlouho zaobírala tím, co jsme se v pátém ročníku učili a jaké to bylo, bude tento článek především o tom, jak a jestli vůbec se mi za pět let změnil pohled na veterinu. 

Než jsem začala psát, přečetla jsem si skoro všechny své články o veterině a u většiny z nich skoro ani nevím, že jsem to psala já. Ne vyloženě proto, že by se mi změnily názory, ale protože je to už všechno v mlze. Nevím ani, jestli si konkrétně vzpomínám na svoje strasti v prváku. Člověk to tak nějak vyselektoval, že joo, bylo to těžký, ale po pěti letech si taky řikám, "ježiši, to jsme byli ubulení, prostě si sedneš na prdel a učíš se no". :D 

Vlastně všechny ty strachy, který mám teď, se školou ani nesouvisí, respektive mají společný jen to, jak málo jsme připravení do praxe. 

A největší pravdu jsem měla, když jsem do jednoho z veterinárních článků napsala: 

Veterina je šest let ztrácení ideálů a pokusem nezbláznit se z toho. 

Přemýšlela jsem taky dost nad tím, proč jsem tu veterinu šla studovat...no a na nic konkrétního jsem nepřišla. Jen takové to chabé "chci pomáhat zvířatům". A vlastně je to celé o tom, že jste si jako dítě vrazili tuhle představu do hlavy, měli jste rádi chlupatý, mazlivý zvířátečka a BUM - tvé poslání je býti veterinářem. 

Samozřejmě že teď se mi ty důvody rozvětvily, ale jen díky praxi. Člověk může vidět, co to vůbec znamená, o čem ta práce je a proč on sám by ji chtěl dělat. 

Ono to asi ani nejde jinak, nastoupit na školu, o jejíž práci víte úplný kulový, jenom jste možná párkrát viděli Bondi Vet v televizi a přijde vám kouzelný, jak ta magická osoba s fonendoskopem kolem krku párkrát máchla injekcí a domů odchází spokojená paní s úplně zdravým psem.

Tímhle svým sarkastickým výlevem asi chci říct jen to, že všechno, co si před svým nástupem do prváku myslíte, se pravděpodobně změní. Mně se změnil především přístup k učení - v těch prvních článcích jste si možná přečetli, jak je jako hlavní mít na salámu, že se z toho nehodlám podělat, že jde především o to přežít tu školu a potom prostě olala, jsem doktor. Neříkám, že ten přístup byl vyloženě špatnej, protože v mnoha ohledech jsem se díky tomu nezbláznila, když šlo do tuhýho. Nicméně tahle bublina mi s dalšími ročníky rychle praskla a právě v páťáku jsem se často vracela k anatomii, fyziologii a patfýze. Asi tři předměty, kterým byste fakt měli věnovat pozornost. Jenže tehdy člověk nevěděl, co je a není důležitý, šprtali jsme se úplně všechno, hloupě, nesystematicky a nebyl tam nikdo, kdo by ti řekl, co je podstatný. Tam vám naopak budou předkládat totální zbytečnosti jako EXTRÉMNĚ důležitý, ale to, co budete potřebovat, vám v tý hlavě nezůstane. 

No a naopak mi mnohem víc vadí přístup lidí, co se neučí, co chodí na zkoušky totálně nepřipravený a potom si hrozně stěžujou, jak byl zkoušející zlej a jak zrovna jim to nechtěl dát a jak je to všechno nespravedlivý. V páťáku už by přístup "hlavně ať prolezu" za mě neměl co dělat.  Ale popravdě takových už je v našem ročníku na naší fakultě hrozně malinko. Takže i já jsem se právě hodně změnila. Mnohem víc selektuji, nemám černý svědomí, když vynechám přednášky z něčeho, co absolutně nechci dělat a naopak se snažím vzdělávat se v oblasti, které se věnovat budu. A víte co? Ona vás ta škola potom fakt začne BAVIT. 

A nemyslete si, že to je jen o těch chlupatých mazlivých zvířátečcích, ale jde především o práci s lidmi, o komunikaci s lidmi, o tom, jak se naučit tisíce stran a zužitkovat je v praxi, když je problém teď a tady, o penězích a o sebevědomí si o ně umět říkat. A potom, když zvládáte všechny tyto složky, i o zvířatech. Protože pomáhat lze, jen když máte možnost. Budete se totiž pravidelně setkávat s pacienty, které by vyléčit šlo, ale z finančních a komunikačních důvodů to třeba nepůjde. 

V páťáku tedy přichází takový ten opravdový první strach z toho, co vlastně bude následovat. Už to není o tom, bože, jak já tu školu dodělám a jestli zvládnu tuhle zkoušku. Už začnete hodně řešit, jaký typ doktora z vás nakonec bude. 

Co je příjemný, je fakt, že konečně už něco umíte a tolik se neztrácíte. Jako furt se někdy ztratíte úplně, ale už trochu tušíte, o čem se to mluví. Třeba si pamatujete několik léků i s jejich účinnejma látkama a když jste hodně dobrý, i jejich mechanismus! Hodnoty krve nejsou tak děsivej bordel, protože znáte všechny zkratky parametrů a u některých dokonce i poznáte, že jsou faaakt hodně vysoký. Naprosto perfektně umíme vyklízet kotce od hoven, krve a zvratků a ještě lepší jsme ve venčení pejsků na hospitě. To nám jakože fakt jde. 

Už se to prostě všechno propojuje. Ti pacienti, který jste na vlastní oči viděli na klinice, ty výsledky krví, který jste náhodou zahlídli a ty minuty zírání na obrazovku, když doktor dělá sono. Už se to konečně všechno spojilo s těma řádkama v knížce (čti: ve vypracovaných otázkách) a člověk má radost, že si říká "jo, to jsem viděl, to jsem viděl, noo, tuhle operaci jsem sice neviděla, ale viděla jsem psa, co to měl" a tak :) 

Ne, vážně, pokud chcete dělat malý zvířata, tak v páťáku se konečně najdete, protože kromě koní, je to už hlavně o kočkopsovi. 

Jinak co jsem chtěla určitě dodat - v podstatě nikdo, kdo na školu nastoupil, mi už nikdy nenapsal - jsou to vždycky lidi ze střední nebo i ze základky, co hledají informace a ptají se na věci jako "je to vážně tak těžký?" a "co všechno budu muset obětovat?", ale ti, co nastoupí, se už prostě učí hledat sami. Jinak to ani nejde. Každý si musí najít sám svoje tempo a způsob, jak tu školu a vše s tím spojené, zvládnout. Ale napsat mi může každý! ;) 


Mějte se krásně!

:)

6 komentářů:

  1. Ahoj, jakožto momentální prvák na Ozw trochu tápu, ráda bych se tě chtěla zeptat na pár věcí. Samozřejmě v prvé řadě Ti musím pochválit články o fvl, díky tobě nejsem tak ztracená v různých domněnkách. Text se čte moc příjemně a je až moc chytlavý! :). Přemýšlím, že bych příští rok zkusila příjmačky na fvl, protože.. Už jsem byla schopna přejít z učňáku na slovaňák (gympl v krpoli:) určitě znáš) a.. Svým způsobem si nemám s kým promluvit, jestli by to bylo dobrý rozhodnutí (5 tisíc za kurz aspoň.. Při studiu). Myslíš, že je to reálné? Nejsem žádnej šprt, ale zase nejsem úplně IQ tykve.. 😅 Kdybysme se mohly kontaktovat nějak jinak než přes blog, byla bych Ti moc vděčná:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že jsi mi už napsala mail. Nezlob se, pokud ti neodpovím hned. A kdyby mi to fakt joo trvalo, tak napiš znova ;) Já si většinou ty odpovědi píšu v hlavě a na ty opravdový dojde až se zpožděním :D

      Vymazat
  2. Na tvém blogu jsem poprve, ale tenhle článek je tak super. Konečně blog o něčem rozumném a ne samý recenze na knížky a kosmetiku :D Jdu si projít i jiné články, protože sama aruduju architekturu, což je taky dost těžká škola a čeká mě poslední ročník, takže i když máme obory úplně jinde, moc dobře chápu ten stres ne z toho, že školu neuděláme, ale co bude pak. Jak si uvědomuju, kolik toho fakt nevim a že bych nějaký předměty měla ráda znovu, abych se mohla v klidnějším tempu doučit ty mezery, co mi předtím unikaly. Bohužel stejný na našich školách není to, že u nás se pořád ještě najde dost lidí, kteří jedou způsob "jenom to udělat".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, to potěší! :) Na tvůj blog určitě mrknu, vůbec si to studium neumím představit, natož požadavky na absolventy! Ale očividně jsme na tom všichni podobně :)

      Vymazat
  3. AHoj, máš vážně nádherný články :) nikdy mě nebavilo číst blogy, ale od tebe je to tak nějak přirozený a strašně chytlavý :) CHtěla bych se zeptat: jdu do prváku na OZW, ale hodlám znovu zkoušet přijmačky na fvl. Jen se bojím přednětů jako je chemie, bioochemie, biofyzika atd. .. mám SOŠ veterinární hk, a s těmahle předmětama se uplně nekamarádím... myslíš, že se i tak dají ty předměty nějak zvládnout? Nebo pohořim na tom, že nemám pořádný zálad z gymplu? (jsem průměrnej student). Bojím se totiž, abych pak na fvl kvůli těmto předmětům nevyletěla a neměla nic...
    Děkuju moc za odpověď :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj :) doufám, že odpověď ještě stíhám před přijímačkama! Nejdřív moc děkuji za pochvalu, fakt! :) A co se týče těch předmětů - myslím, že podstatný je se na školu dostat, nevím, jaké jsou ale přijímačky na OZW ani z jakých předmětů, my měli chemii a tam určitě potřeba znalosti byly - nicméně i to můžeš dohnat ve volném čase. Popravdě z chemie a biofyziky si nepamatuju ani to, co se tam probíralo, ale myslím, že to člověk zvládne i bez gymplu a biochemie byla příšerná, ale zkoušku mám, takže zvládnout se to dá. :D Neřekla bych, že to přímo navazovalo na středoškolskou chemii, spíš jen okrajově. Snad to takto stačí. :)

      Vymazat

Děkuji za Váš čas. :)