Kdybych měla říct nějakou věc, které ohledně studia veteriny lituju, tak je to, že jsem se neučila víc, respektive jinak.
Učení, tedy samotná veterina mě doopravdy začala bavit až ve třeťáku a začínám tomu trochu přicházet na kloub.
První rok se toho na vás sesype tolik, že hlava vám jde kolem, nemáte ponětí, co se po vás chce a po většinu času čtete něco, čemu absolutně nerozumíte a pravděpodobně se to učíte nazpaměť, anižby vám to dávalo nějakou hodnotu. Uděláte si kolča z anatomie za A, B, C, občas to projedete, protože jste měli o víkendu něco důležitějšího (jen se vám nechtělo) a tak si to zopakujete, z histolky uděláte testy, ani nevíte jak.
Zkouškama buď prolezete nebo se proplazíte a druhák se tváří vlastně tak nějak podobně, akorát rozumíte vícero věcem, ale k tomu doděláváte nedodělky z prváku a furt se tak nějak snažíte najít podstatu všeho.
Tedy tak jsem to dost zkráceně a satiricky měla já.
Zaprvé dost dělají lidi. Buď se ocitnete v partě "my na to jebem, nebudem si kazit život" nebo každý den budete poslouchat "celou noc jsem se učila a určitě to nedám". V prvním případě možná i vyletíte ze školy (ale to byste museli být sakra šikovný) a nebo budete mít Áčka, Béčka, ale zaděláváte si na žaludeční vředy. O tom jsem tady psala už bambilionkrát.
Nezmínila jsem tu ale fakt, že když vám někdo řekne, že se učí na A, protože nechce zahodit příležitost a chce to vážně umět, tak je to prostě úlnej bullshit.
Ty lidi to dělají buď pro prachy, protože stípko není malý, nebo pro vlastní dobrej pocit, kterej se projevuje různými způsoby - mlátějí to o hlavu těm, co Áčka nemají (i když dost rafinovaným způsobem), řeší si tím svoje vlastní psychický problémy a svojí hodnotu vkládají do svých úspěchů a nebo nemají pro co jinýho žít.
Jestli jste sem přišli kvůli článkům o veterině, vezměte si tohle. Pokud člověk dělá všechno na 100%, nikdy to není dobrý.
A co tím chci říct?
Vykašlete se už na ten rádoby dobrej pocit a prolezte tu školu s tím, že vám to k něčemu bude. Mluvím k vám, ale i k sobě, to si tu nebudeme lhát. Mám pocit, že z prvních dvou let nemám nic. Jsou předměty, o kterejch už ani nevím, že jsem měla a jsou předměty, u kterých nevím, jak jsem prolezla. A že jsem se drtila.
Ale špatně.
Hrozně se totiž drtíme pro zkoušky a ne pro nás. A lituji toho, že jsem se neučila některý ty předměty jinak - tak, že bych si dneska něco pamatovala. Těžko říct, jestli bych toho byla schopná, když člověk nemá v tu dobu ponětí, co je a není důležitý a co se mu bude jednou hodit.
Důležitá lekce by každopádně byla - nauč se něco, ale pořádně.
Že neumíte všechny úpony svalů a tuberositas a biochemie je pro vás španělská vesnice jako byla pro mě? Tak se to všechno neučte, fakt. Radši mít zkoušku za D a vědět naprostý základy, který jen tak nezapomenete, než aby se vám stávalo to, že se s kamarády potom smějete (a vlastně brečíte), že si pletete, co je femur a jestli radius a ulna jsou dole nebo nahoře.
A to je smutný.
Když se totiž potom ocitnete na klinice a zjistíte, co se řeší v praxi a co je skutečná podstata tý a tý vědy, budete nejdřív úpět nad tím, že jste promrhali hroznýho času a že jste se učili úplně špatně a potom budete jásat, že teď už konečně VÍTE.
Nevěřte doktorům, že pro vaše přežití fakt musíte umět všechno. Jsou věci, se kterýma jsme se nesetkali vůbec a potom jsou látky, u kterých mlátíme hlavou o zeď, protože jsme je viděli stokrát a furt si to nepamatujeme.
Učte se to pro sebe. Věřte mi, že jakmile do toho předmětu vkročíte dost hluboko, začne to být zajímavý, i když na začátku se vám zvedá kufr. Histola pro mě byla velká neznámá, ale když jsem se na ní v prváku vykašlala a ve druháku se ji vážně musela naučit, protože mi hrozil vyhazov, začalo mě to hrozně bavit. Učila jsem se to každej den a člověk si začal věci spojovat a začalo to mít smysl a najednou jste viděli, proč je to důležitý a potom zkouška pryč a mně bylo smutno, že už je to za mnou.
Jsem vlastně hrozně ráda, že jsem na tu histolu v prváku nešla, protože to byl první předmět, do kterýho jsem pronikla a zjistila jsem, že učení může být zábava.
A i když teď nad sebou nevěřícně kroutím hlavou, vážně je to tak.
První semestr patofyziologie jsem myslela, že nepřežiju a s vášní jsem nesnášela každý cviko. Druhý semestr jsem si to určila jako cíl, protože jsem začala chápat, že to je vlastně sakra podstatnej předmět a z tý zkoušky mám pěknou známku. Neumím všechno, ale vím toho celkem dost. A hlavně mě to bavilo.
Nenechte se zasypat tím kvantem a za každou cenu si v tom snažte najít něco pro sebe. I kdyby to měly být naprostý základy nebo i kdyby jste po zkoušce měli zjistit, že pořádně umíte jenom jeden okruh, stojí to za to.
všechny obrázky z pinterest.com |
A teď už bych se možná i já měla jít učit.
Mějte se krásně a nenechte si to přerůst přes hlavu.
:)
Škoda že jsem si tenhle článek nepřečetla před 5 lety.. :) Myslím že bych na to pohlížela taky jinak:). Jak mi mluvíš z duše.. školu jsem minulej rok skončila- bakaláře i inžáenýra.. a co z toho umím? Nic. Prostě prázdno. Naučit se to nazpaměť a zítra to nevím. Tenhle styl je k ničemu v životě. Teď budu nastupovat do oboru a očekávám, že realita bude úplně jinde. A očekávám že si x krát řeknu, že jsem byl blbá.. že jsem se neučila jinak, nezajímala se více. a tak no.. Ivet
OdpovědětVymazatNo, já se začínám celkem děsit konce, jsem v podstatě v půlce a říkám si "vždyť já stále nic nevím". Ale tak z toho lepšího pohledu, alespoň budeš pracovat v oboru a to určitě neřekne každý vysokoškolák, co dostuduje. :)
VymazatHmmm... nestudujem sice veterinu, ale moja kamaratka ano. A tvoj nazor "Acka nechceme", mi pride akoby si si ty riesila svoje komplexy. Preco by clovek s Ackami nemohol prejst do hlbky a preco by ho to studium nemalo bavit? Za to, ze ty si sice objavila caro veteriny v tretom rocniku a zacala sa ucit tak, ako vsetci ostatni co maju Acka, neznamena, ze tvoj pristup k uceniu je najlepsi. Tvoj clanok mi pride ako ospravedlnovanie svojej vlastnej neschopnosti. Tiez nestudujem lachku skolu (IT- FI MUNI) a tvoj nazor "Pokud člověk dělá všechno na 100%, nikdy to není dobrý.
OdpovědětVymazat" je taky bullshit, az mi odumieraju moje mozgove bunky. Vlastne mam pocit, ze pri celom tvojom clanku mi odumrela jedna cast mozgu... Robit veci na 100% a ucit sa dobre je dost podstatna vec a dobry pocit je len ceresnicka na torte. ;)
Takze vela zdaru v tvojom bezAckovom studiu a prosim ta, nedvihaj tlak studentom ktori sa realne dobre ucia. A hlavne nie cez skuskove. :)
Ano presne tak.Hana ma pravdu!
VymazatNedovlila bych si tvrdit ze ta vase skola(FI) je nejak extremne težka, proto nechapu proc se tady rozcilujes!
VymazatKludne o tom mozme podiskutovat :) ked mas tolke skusenosti s nasou skolou, rada si ich vypocujem. Predpokladam, ze uz mas doktorantske studium na nasej skole zvladnute. Alebo sa nebodaj mylim? :)
VymazatScitat dve matice a pustiť pocitac umí kazdy... Mam kopu pratel ktery tu skolu studovali a nikto z nich tolik nebrecel na netu jak ty...:)
Vymazat:D :D teraz si ma neskutocne pobavila. :D Mam pocit, ze si nepochopila zmysel mojho komentaru. Skus si ho precitat znovu. Ale preistotu (kedze si to nezvladla na prvy krat) ti to objasnim. :) Vravela som tu o tom, ze mnohi ludia (veterinari, aby si chapala) sa ucia na Acka, bavi ich ta skola, rozumeju tomu, pamataju si to a nepotrebuju svoje uspechy prezentovat na blogu. S mojou skolou to nema nic spolocne, ale dakujem, ze si mi povedala aku lahku skolu studujem :)
VymazatMusím sa pridať aj sem. Priateľ školu začal teraz. Má samé Áčka, škola ho neskutočne baví, už teraz si hľadá prácu v odbore, bol na niekoľkých pohovoroch. Venuje sa tomu aj vo voľnom čase. A vôbec sa nesťažuje, že je toho veľa. hoci sa od Vianoc ešte neprestal učil. :)
VymazatTakže musím súhlasiť, že len preto, že niekto má áčka, to neznamená, že ho tá škola nebaví. Ja som tiež perfekcionalistka a veľmi mi ublížilo, keď sa mi prvý semester nepodarilo dať na áčka. Aktuálne už moje štúdium nie je moja hlavná priorita, viac sa venujem efektívnemu vzdelávaniu, cudzím jazykom, dobrovoľníctvu... a školu beriem ako možnosť budovať si kontakty :) a získavať skúsenosti. Aj preto nemám len áčka. Ale rozhodla som sa, z ktorého predmetu ich chcem a pri ktorom mi to neprekáža.
Poznám x ľudí, ktorí študujú IT ale nedá sa to porovnať s veterinou ...ja som tiež bola jeden rok na technike kde som musela čeliť matematike a fyzike a iným blbostiam ale náročnosť štúdia sa nedá porovnať... na veterine sa človek nestihne s prepačením ani vy*rať za ten deň...
VymazatBohužel jste z toho očividně udělali boj "která škola je náročnější" a do téhle války já se teda určitě nepouštím. Každopádně nemůžu si to odpustit a musím se bránit v určitých věcech, které by byly jinak dost lživé.
VymazatZaprvé nebudu tu nikomu nic nalhávat a na rovinu se přiznávám, z veteriny mám až přehršel komplexů. Je to velmi náročná škola a nemám potřebu dělat ze sebe hrdinku století a říkat, že to na mě nemá žádný vliv. Ovšem mýlíš se, zda si myslíš, že mám komplex ze známek. V porovnání s ostatními studenty jsem na tom velmi dobře, dostala jsem několik Áček a přestože to byl vždy příjemný pocit, vůbec nic to nedokazuje. Zadruhé zaručeně se neučím jako áčkaři, o kterých v článku píšu. Zatřetí nikde jsem nenapsala, že áčkaře studium nebaví.
No a nakonec - osočuješ tady ostatní, že nechápou pointu tvého komentáře, ale pochopila si vůbec pointu mého článku, milá Anonymko?
Mluvím především o pozérství a o důvodech jejich touze po Áčkách, nikoliv o známkách jako takových a o pilnosti, vzdělanosti a touze být dobrým veterinářem. Prosím, přestaňme být naivní a spojovat nutně A s pojmem "úspěch".
Díky za tvůj čas a názor.
Tohle je skvělej článek. Musím si ho uložit a dát přečíst pár lidem, které se snažím o svém přístupu přesvědčit. Strašně mě ve škole (jsem zatím na gymplu) štvou právě ti stoprocentní jedničkáři, kteří však nevědí nic mimo své výpisky ze sešitu, protože "to přece v testu nebylo/nebude". Opravdu si spíš vážím těch, co mají obecný (byť třeba trochu povrchní) přehled, umí o věcech uvažovat a známky pro ně nejsou prioritou. Podle známek se totiž nedá nic hodnotit. Přesně jak říkáš - to, co se učíš celou noc, stejně po testu zapomeneš. To, z čeho dostaneš průměrnou známku, se ti v hlavě usadí na mnohem déle. Takže sice jsem v primě měla z biologie dvojku, ale dodnes si pamatuju, že hmyz dýchá vzdušnicemi. Ale jsou i tací, kteří by si museli najít sešit z toho ročníku, kde to mají pečlivě vypsané. Skoro jako by pak v životě nosili dennodenně tašku se starými sešity, protože mozek ty perfektní znalosti prostě nepojme.
OdpovědětVymazatNo nic. Hodně štěstí ve škole i v životě.
Tak to budeš mít ale báječný vysokoškolský život! :) Já se doopravdy naučila učit až tady a jak sis z článku přečetla, stále s tím bojuji. Moc ti fandím, aby sis tenhle talent udržela, protože je to skvělá věc. :)
VymazatDěkuji za pochvalu a Tobě také hodně štěstí! :)
Neviem, na čo reagovať skôr, či na článok alebo na komentáre. :)
OdpovědětVymazatV každom prípade.
Článok sa mi páči, som rada, že som ho našla.
Určite súhlasím v tom, že sa učíme pre seba. A je veľmi dôležité skúšať iné spôsoby učenia a najmä zažiť tie veci v praxi, vyskúšať si to, preniknúť do toho viac, nechať sa vtiahnuť. Áno, vždy sú nejaké predmety okolo toho. Niektoré sú dobré, hoci ich konkrétne nevyužijeme, veľa nás naučia a pomôžu nám zorientovať sa (napríklad lingvistika pre prekladateľa nie je vždy tak kľúčová, ako sa môže zdať, ale vďaka nej viem, na akých webstránkach hľadať, ktorým slovníkom sa vyhnúť, a základné veci, ktoré sú v AJ a SJ úplne odlišné a nerobm banálne chyby). Iné sa možno zdajú byť zbytočné, no myslím, že je to aj o tom, ako veľmi sa chceme vzdelávať mimo zvoleného odboru (napríklad literatúra sa môže zdať pre technického prekladateľa zbytočná až pokiaľ nenarazí na rečníka, ktorý rok pracoval v Grécku a používa samé výrazy z mytológie, alebo nebodaj na Španiela, ktorý sa vždy odvoláva na Marqueza, či na nejakého zarytého puritána z Ameriky, ktorého slovník zaspal dobu). Netreba na to nadávať, ja som zatiaľ na výške nemala ani jeden predmet, o ktorom by som mohla povedať, že mi je úplne na nič. (Samozrejme, toto sa netýka samotnej náplne predmetov a toho, akým spôsobov nás testovali alebo to od nás vyžadovali. Častokrát chýbala aplikačná časť, nenaučili nás kriticky spájať informácie a prichádzať k záverom, a nebyť toho, že som sa to naučila na Erasme, fakt neviem, čo by som v tretiaku robila).
ALE.
Nie je nič zlé na tom, ak sa niekto učí na Áčka. Po prvé: trénuje to pamäť, a to je super. Po druhé: trénuje to disciplínu, a tú bude ešte treba. Po tretie: štipko fakt nie je mizerná suma peňazí, a 3/4 mojich spolužiakov a kamarátov na výške už žijú sami, alebo pracujú popri škole, aby nezaťažovali rodinu, alebo majú rozvedených rodičov, a jeden z nich neprispieva, alebo je jeden člen rodiny smrteľne chorý. Jednoducho každé euro navyše, ktoré viem získať minimálnym úsilím navyše, sa oplatí.
Ten, kto to potom ďalším vypľuje do tváre, je hlúpy a z normálnosti by už Áčko nemal :)
Ale zamyslenie je to dobré, a užívaj si školu, kým môžeš! Ak hľadáš motiváciu k učeniu, môžeš sa pozrieť na môj blog. :)
Děkuji ti za moc pěkný komentář a děkuji, že si se rozhodla pro střídmost a svoje názory vyjádřila jako opravdu vzdělaný člověk. :)
VymazatJá myslím, že je celkem důležité hledat v každém předmětu něco, co by se mohlo jednou hodit, protože jak říkáš, jednou se to přeci jenom možná hodit bude. :)
Nevím, zda nevstupuji na tenký led, ale musím říct, že na veterině trénuje paměť každý, kdo se učí - i na E. Nechci to zveličovat, ale to množství informací je natolik obsáhlé a obtížné, že člověk, který se zkrátka chce něco naučit (na jakoukoliv známku) musí mít sakra dobrou paměť. Nevztahovala bych to tedy jenom na Áčka. S disciplínou je to v podstatě samé, ale řekněme, že máš pravdu, že u áčkařů, o kterých mluvím, je to silný extrém. To už ale není disciplína, to je sebemrskačství a to si zkrátka nedám vyvrátit, protože já ty lidi znám - nemám to od kamarádky, z doslechu, já je znám. A co se týče stípka - řekla bych, že pokud by se někdo na humánní medicíně učil jen pro peníze, lidi by ho velmi rychle odsoudili, proč u veterinářů je to v pořádku? Peníze jsou báječná věc, ale za mě by to stoprocentně neměl být důvod motivace.
Až budu mít jen o trochu víc času (stále mi zbývá jedna zkouška), na blog se podívám. ;) Mimochodem díváš se na nějaké youtubery, které mají studijní kanály? Slyšela si někdy o jménu Ana Mascara? Doporučuji! :)
Dostávam sa k odpovedi neskôr, prepáč. :)
VymazatIdem na to zaradom :D
Tak nemám rada "inteligentné" komentáre, snažím sa vždy hovoriť ako normálny človek a na nič sa nehrať.
Ja o veteríne viem málo, viem však, že je to dosť náročné. Myslím, že veľa študentov celkovo na výške má možnosť si pamäť a disciplínu zlepšovať ("možnosť" rozumej musia :D ), ale to nie je zlé. A samozrejme, mať peniaze ako jedinú motiváciu je o ničom, avšak Ečka či Áčka - veterinár z teba bude aj tak, no s Áčkami si mohla počas tých rokov pomôcť rodine, a žiaľ stále platí, že na Slovensku je pláca súčasťou motivácie do práce, najmä pre mladých ľudí, ktorí sa už nechcú priživovať na svojich rodičoch. Nemyslela som štipko v zmysle, že len kvôli tomu sa budem učiť na Áčka, ale ak je to možné, prečo nie? Priateľ si napríklad šiel opraviť C na A po tom, čo z ostatných vecí doskúškoval, lebo ešte mal čas a vedel, že si tým zvýši šancu na štipendium. Pritom sa učil poctivo a Cčko sa jednoducho zadarí kedykoľvek - tu výpadok, tam blbá otázka, tu zlé ráno, tam chorá mamka a už to nevieš vrátiš naspäť. To nie sú výhovorky, to je reálny život študentov.
A inak si myslím, že je jedno, či má človek A alebo E aj pri humánnej medicíne - ak si skúšky neplatí, poctivo sa učí, chce sa zlepšovať a pomáhať, nezáleží na tom, je to len ukážkou jeho odhodlania, ak to dáva lepšie. Ale hranice známok sú stanovené odborníkmi a snáď vedia, kedy sú už niekoho znalosti nedostačujúce na vykonávanie praxe.
Áno, sledujem štúdijné kanály. MILUJEM Study With Jess, ona je veľmi veľmi motivujúca a má super videá, okrem toho z dievčat sledujem aj TheStriveToFit a LiliLikecom, a zo vzdelávacích kanálov obľubujem Thomasa Franka. Čo sa týka webov, je to jednoznačne examgradebooster.com a collegeinfogeek.com :) A Anu som párkrát videla, aj tá je veľmi šikovná. Celkovo celá tá studyspo community je niečo, čo ma veľmi posúva vpred a ak sa fakt cítim na nič, niečo od nich si pozriem :)
Konečně někdo! Chodím sice na hotelovku, ale to je to samé. Není den, kdy bych se nevztekala kvůli přístupu ostatních lidí, jak zkoušejí přemluvit učitele, aby se ta písemka posunula ještě o týden, jenže všichni víme, že kdy ses na to nepřipravil do teď, stejně se k tomu nedokopeš, protože na to sereš a říkáš si, jo je to jen škola nějak prolezu. Pak jsou tu takový lidi, který popisuješ ty - já všechno umím všechno znám, bohužel jejich mozkem je sešit a nic víc nemaj. :D Upřímně, já se učím, ale jelikož chodím i do práce v oboru, vím, co je důležité a co nikdy potřebovat nebudu, to právě ti "strašně chytrý lidi" nevědí. :)
OdpovědětVymazatBtw.: Každý to bere jinak. Někdo si honí ego Áčkama někdo hejtama u článků.
Honění ega, to je ten správný termín, který všechno vystihuje. :D Díky moc, že si se stavila a napsala i svojí zkušenost. :) Je super, kolik lidí z různých škol sem zavítá. :)
VymazatChystám se na VŠ příští rok (ne na veterinu, ale dost obtížnou - FJFI ČVUT) a také vím, že to prostě nebude za A. Na druhou stranu - přijde mi lepší se naučit o něco více, než si říct, že mi to bude stačit na to C a dál na to kašlu. Protože ono to stačit nemusí a člověk je v tom znovu. Neříkám, že mi to za C (nebo i E, ale ať to mám, prosím!) nebude stačit - ale bez toho komentáře okolo to zní tak trochu, že pokud se stačí něco naučit na nějakou horší známku, tak to stačí.
OdpovědětVymazatJinak tomu rozumím - i teď ve čtvrťáku mě lehce rozčilují lidé, co musí mít jen a jen jedničky (ok, mám taky samé, ale kdybych měla dvojku, nezhroutí se mi svět, je to jen známka), a osobně nevím, jak se popasují s vysokou - přijde mi, že tam to už prostě o těch známkách není, ale jen o tom to udělat (i když přiznávám se, že kdybych se na to úplně vykašlala, osobně bych z toho neměla dobrý pocit - alespoň něco udělat, nějak to zvládnout a známka není podstatná :)).
Musela jsem si vyhledat, co ta zkratka znamená, bože, fakt bych si měla rozšířit obzory. :D Docela mi spadla brada a fakt tě obdivuji! :) Jako já věděla, že pouštět se do tohoto tématu je risk a že spoustu lidí to urazí, ale dívala jsem se především na ty, které to studium čeká, protože hlavně ti sem chodí pro pomoc, a proto ty články o veterině čtou.
VymazatNení to ani tak o tom kašlání na svět a povinnosti, ale spíš hledání jakýsi rovnováhy, která bude ideální jak pro znalosti, tak pro vlastní štěstí a rozum. Kašlat se na to ani nedá, na to člověk rychle doplatí a i já se v prváku spálila. :)
Přeju ti moc a moc štěstí a bystré mysli, ať ti to jde! :)
Když jsem byla mladší, známky pro mě byly důležité. Byla jsem jedničkář, ale jak říkáš, po testu šlo všechno z hlavy ven. Momentálně se známkami nestresuji a vím toho daleko víc, zajímám se o dané skutečnosti i mimo školu, a připadám si šťastnější.
OdpovědětVymazatZnám mnoho studentů co mají jedničky nebo A a ví stejně tak, jako jiní, takže zase bych to nedávala všechno do jednoho pytle, ale zde prostě necítím opovržení lidmi a A, jak někdo výše v komentářích naznačoval. Prostě to jen dokazuje, že známky nemusí být vše. :)
Mockrát děkuji - za pochopení. :) Je mi líto, že já na to nepřišla dřív a nepronikla do "toho světa" třeba o rok dřív. Všechno má ale svůj čas. Doufám, že i já se dočkám toho štěstí a spokojenosti, protože zatím to byly často jen depky a breky. :D Ono zvládnout se to všechno dá, ale za jakou ceny (právě to vnitřní štěstí). :)
VymazatPokračuj v tom, co děláš, očividně to děláš dobře :)
Tak nějak jsem nikdy na VŠ neřešila, co budu mít za známky, jen jsem se prostě snažila dobře naučit na zkoušku. No, a většinou to byly tehdy ne áčka, ale výborné, občas za dvě a za celé studium snad jen dvě trojky. A to jsem prosím pěkně byla celý gympl čtyřkař. Podařilo se mi ale vybrat si VŠ obor, který mi opravdu seděl a bavil mne, tedy naprostá většina předmětů, takže najednou mi i to učení šlo mnohem snáze.
OdpovědětVymazatTeď jsem na opačné straně jako VŠ pedagog a je fakt, že mi bývá líto, když vidím, že na to někdo dlabe a marní potenciál. Myslím, že to je také tedy o způsobu, jak učitelé motivují a učí, jak umí ukázat studentům, že to učivo dává smysl a fakt se jim bude v reálu hodit. Většinu studentů se mi zatím podařilo přesvědčit, aby přinejmenším v mých předmětech pracovali. Když teď po sedmi letech, co učím, u mne teď v lednu dva studenty neprošli, měla jsem z toho málem noční můry (přeháním... ale ne zas tak úplně :D ).
Tak to jsem nečekala, že se tu potkám i s názorem z druhé strany. :) Děkuji moc za vyjádření, já často přemýšlím, co to na té škole je, že to tolik lidí špatně psychicky snáší a vymýšlím, co bych asi já dělala jinak. Je to ale příliš komplexní věc a jednoduché řešení neexistuje. Zásadní problém ale taky určitě vidím v motivaci - jak nás studentů, tak i učitelů.
VymazatDocela mě dostal názor mladého veterináře v praxi, když jsem si stěžovala, že na škole máme málo praktických věcí, řekl mi "Divíš se? Proč by měli budovat konkurenci?". S takovým přístupem hledat sílu a bojovat nejenom proti vlastnímu nedostatku vůle, ale i vůle "těch nad námi" je to často složité a ne úplně jednoduché.
Tenhle článek měl být asi takovým tím mým vlastním řešením. :)
Ještě jednou díky.